במסמך זה תמצאו מידע שיסייע לכם בתהליך ההנגשה הפרטנית של משרד החינוך. אם אתם מתכננים להגיש בקשה לגריד לאייפד, צפויים לקבל גריד לאייפד, או מתלבטים אם להזמין גריד לאייפד עבור תלמיד/ה, המסמך הזה מיועד עבורכם.
לחצו להורדת המסמך בפורמט PDF

 

חלק א – מה כלול ברישיון גריד לאייפד

את הבקשה למשרד החינוך אתם מגישים על מנת לאפשר לתלמיד/ה תקשורת טובה יותר באמצעות לוח תקשורת. אבל, רישיון לגריד מקנה גישה להרבה מעבר ללוח תקשורת יחיד. הגריד היא פלטפורמה עשירה, הצומחת ומתפתחת כל הזמן, וכוללת תכנים ואפשרויות מגוונות מאוד שפותחו במשך השנים.

מספר דוגמאות:

  1. לוחות תקשורת בעברית ובערבית – בגריד לאייפד תמצאו מגוון של לוחות תקשורת בעברית ובערבית (ואפילו ביידיש וברוסית). יש לוחות מקיפים ומערכתיים שפותחו במשך שנים ע"י אנשי מקצוע בישראל בשיתוף חברת דיבור. בנוסף, קיים מגוון לוחות שפותחו ע"י אנשי מקצוע בעולם, תורגמו והותאמו לשימוש בישראל. הפיתוח נמשך וכל הזמן מתפרסמים יישומים חדשים. מגוון לוחות התקשורת הקיים היום כולל לוחות בצורות ארגון שונות של אוצר מילים, שנבנו בהתאם לידע הקליני והמחקרי העדכני ביותר בתחום התת"ח – לוחות סצנה, לוחות סיטואציה, לוחות מבוססי מילות ליבה, לוחות עם ארגון פרגמטי, לוחות למשתמשים אורייניים, ועוד. יש רמות שונות של לוחות ולוחות עם התאמות לצרכים שונים מבחינת נגישות סנסורית, פיזית וקוגניטיבית. מגוון הלוחות מאפשר התאמה עבור מגוון רחב של משתמשים, ותמיכה בצרכים המשתנים של כל משתמש. ניתן לבנות יישומים מאפס או לעשות התאמות נקודתיות ליישומים השונים על פי הצרכים הייחודיים של כל משתמש/ת.

מתחבטים באיזו מערכת לוחות לבחור עבור משתמש מסוים? מתי לעבור מרמה לרמה? בערוץ דיבור ביוטיוב ובאתר דיבור תוכלו למצוא וובינרים רבים על הלוחות השונים. וכמובן – תוכלו לפנות אלינו בערוצים השונים ולהתייעץ. תוכלו גם להתייעץ בקבוצת הווטסאפ של הגריד, הכוללת מעל 300 אנשי מקצוע ובני משפחה.

הערה: רוב לוחות התקשורת כלולים בחבילה הבסיסית של הגריד. לוחות "הקול כלול" (רמה ב'-ה') ולוחות "אפשר לומר" מצריכים רישיון נוסף. ראו סעיף ב.3.

  1. יישומי למידה ופנאי בעברית ובערבית – בנוסף ללוחות תקשורת, רישיון לגריד מקנה לכל משתמש גישה למאגר עשיר של יישומי למידה ופנאי בעברית ובערבית. גם יישומים אלו פותחו במשך שנים ע"י אנשי מקצוע מובילים בשיתוף חברת דיבור וע"י קהילת משתמשים פעילה ומגוונת. התכנים זמינים באתר הקהילה וכוללים בין היתר יישומים מקיפים לרכישת קרוא וכתוב (אוריינות), יישומים ללמידה של תכנים לימודיים שונים, תבניות לבניית סיפורים, מקלדות מסוגים שונים, יישומי משחק ועוד. גם יישומי פנאי ולמידה ניתן ליצור מאפס או לעשות התאמות נקודתיות ליישומים השונים על פי הצרכים הייחודיים של כל משתמש/ת. יישומי הלמידה והפנאי כלולים בחבילה הבסיסית של גריד לאייפד.
  1. שפות – חוץ מעברית וערבית, רישיון לגריד מקנה גישה למאות יישומים ב כ- 30 שפות דרך אתר הקהילה ללא תוספת תשלום. לכל שפה יש קולות בהם ניתן להשתמש ללא עלות נוספת.
  1. סמלים – בגריד ניתן להשתמש במגוון מערכות סמלים: סימבולסטיקס, PCS (הסמלים שיש בבורדמייקר) גם בצבעים רגילים וגם עם ניגודיות גבוהה לאנשים עם לקויות ראייה, סמלי Widgit, סמלי דיבור (הוכנו ע"י חברת דיבור כמענה לבקשות מהשטח ומותאמים לציבור המסורתי והחרדי), סמלי Tawasol בחבילת הערבית ותמונות Snaps. ניתן להשתמש גם בתמונות אישיות ובתמונות מהאינטרנט.
  1. קולות סינטטיים (מנועי דיבור) – מנועי דיבור בעברית, ערבית ורוסית ובכל יתר השפות הנתמכות (כ- 30 שפות). בעברית מנוע הדיבור של האייפד 'כרמית'. בנוסף, ב"חבילת העברית" כלולים קולות סינטטיים של חברת עלמגו שמתאימים לזכר/נקבה ולגילים שונים.
  1. קולות מוקלטים אלפי הקלטות בעברית ובערבית כלולים ב"חבילת העברית" וב "חבילת הערבית". חבילת העברית כוללת גם קולות מוקלטים ביידיש.
  1. הטיות – מאגר מובנה של כ 3,000 מילים עם הטיות (פעלים, תארים, מילות יחס…). האפשרויות המגוונות לשימוש בהטיות כוללות: קביעת הטיה על ידי בחירה ידנית של המשתמש, הטיה אוטומטית של פעלים ומילות תואר ("דקדוק חכם"), הוספת תא "רבים" המציג את הטיית הרבים של המילה, ועוד.
  1. עריכה מרחוק, גיבוי וסנכרון – גריד מאפשר עריכה מרחוק גם באמצעות מחשבים מבוססי ווינדוס עם תוכנת גריד 3 ללא צורך ברישיון (חינמי) ובאייפדים נוספים (חינמי במודל רישיון אישי, ראו סעיף ב.1.). השינויים נשמרים ומסונכרנים באופן אוטומטי דרך wifi. ניתן לשתף לוחות גם בדרכים נוספות (שליחה במייל, איירדרופ, העברה עם דיסק און קי, דרך בלוטות'). ניתן לעשות עריכה מרחוק ממחשב אחד למשתמשים שונים.
  1. מחלקת פיתוח תוכן – לחברת דיבור יש מחלקה של אנשי מקצוע בשילוב עם אנשי תכנות האמונים על המשך פיתוח יישומים בכל התחומים. בנוסף, החברה משתדלת לתת מענה מהיר לצרכים שעולים מן השטח ומזמינה שיתופי פעולה כאשר יש צורך ביישומים חדשים.

הערה: למעט יוצאי דופן בודדים, לוחות התקשורת ויישומים אחרים בגריד מתאימים גם לגריד לאייפד וגם לגריד 3 (גרסה מותאמת למחשבי ווינדוס). ניתן לשתף לוחות בין משתמשי גריד 3 וגריד לאייפד לל

חלק ב – למה לשים לב כאשר מזמינים גריד לאייפד דרך ההנגשה הפרטנית

לאור ניסיוננו, ריכזנו עבורכם מספר טיפים שכדאי לשים לב אליהם בעת הגשת ההצעה.

מומלץ מאוד לשמור עותק של הבקשה ובמעמד קבלת הציוד לוודא שקיבלתם מפרט זהה למפרט שצוין בבקשה שהגשתם (כולל חומרה, תוכנה, אחריות ותמיכה). לנוחיותכם, מצורפת טבלה מסכמת לסייע לכם בהגשה ובבדיקת הציוד שהתקבל.

  • זיכרון אייפד – כל אייפד מודרני מתאים. כיום האייפדים מגיעים עם מינימום של 64GB, די והותר להרצת גריד לאייפד ואחסון תכני משתמש (תמונות, סרטונים, משחקים).
  • רישיון אישי – שימו לב שאתם מבקשים רישיון שנקרא "רישיון אישי" לגריד לאייפד. הוא עולה בדיוק כמו הרישיון הישן ומאפשר התקנה על עד 5 אייפדים שחולקים ביניהם חשבון סמרטבוקס יחיד. יש לו הרבה יתרונות בהשוואה לרישיון הישן ואין יתרון בעבודה עם סוג הרישיון הישן!

שימו לב – כשמגיע האייפד ודאו שמותקן רישיון אישי של אפליקציית גריד לאייפד. האייקון של האפליקציה עם רקע ירוק ואות G לבנה כמו בתמונה (לא רקע לבן ואות ירוקה!!)

האייקון של גריד לאייפד עם רישיון אישי
  • חבילת עברית / חבילת ערבית – רישיון נוסף עבור כל חבילה (רישיונות נפרדים).
    • חבילת עברית לגריד לאייפד כוללת:
      • לוחות "הקול כלול" בעברית
      • לוחות "הקול כלול" ביידיש
      • לוחות "אפשר לומר"
      • חבילת ההקלטות "דובר עברית" – אוסף הקלטות בקול של בן ובת (כ – 58,000 מילים מוקלטות בכל קול). מומלץ לכתוב מראש איזה קול תרצו שיותקן מבין האפשרויות (מור או מתן)
      • חבילת הקלטות ביידיש
      • קולות "עלמגו" – מבחר קולות סינטטיים למחשב שניתן לבחור מהם קול מותאם למין ולגיל המשתמש
    • חבילת ערבית כוללת:
      • לוחות "הקול כלול" בערבית
      • חבילת הקלטות בערבית

כדי להשתמש בלוחות ובהקלטות מתוך חבילות העברית או הערבית יש לוודא שרישיונות החבילות יופעלו מראש והחבילות יותקנו על האייפד.

(בגריד 3 למחשבי ווינדוס, יש רישיונות נפרדים ל "הקול כלול", "אפשר לומר" ולקולות המוקלטים/קולות סינטטיים של עלמגו)

  • מגן אייפד ומגן מסך

כיסוי מגן לאייפד ומגן מסך להגנה מחבטות ונפילות – קיימים מבחר מגינים. בחרו את מה שמתאים לשימוש התלמיד/ה. אם אתם מעוניינים במגן מסך, אל תשכחו לבקשו בנפרד. רוב כיסויי המגן הנרכשים מגיעים מהיצרן ללא מגן מסך.

שימו לב – אם לא מציינים דגם ספציפי של מגן, שמתאים לתלמיד/ה, אתם עלולים לקבל מגן שאינו מתאים למשתמש או  שאינו מתאים כלל לצרכים של משתמשי תת"ח.

חברת דיבור מייבאת כמה דגמי מגנים, כולם מספקים הגנה טובה בפני פגיעות ונפילות ועומדים בתקנים מחמירים:

      • Gumdrop FoamTech – כיסוי ספוגי קל משקל עם ידית אחיזה מתקפלת שיכולה לשמש גם כמעמד. מתאים במיוחד לגיל הרך ולמשתמשים שמרבים בתנועה. מומלץ להוסיף מגן מסך.
      • Brenthaven Edge 360 – כיסוי קשיח, מגיע עם שכבת מגן פלסטית למסך (אין צורך במגן מסך ייעודי), עם ידית אחיזה נשלפת. הכיסוי ניתן לנעילה. מומלץ למשתמשים שנוטים לקלף ולהסיר את המגנים.
      • Catalyst – מגן קשיח, מגיע עם שכבת מגן פלסטית למסך (אין צורך במגן מסך ייעודי). המגן עמיד בפני ריור ומאפשר הטבלה מלאה במים. ניתן לחיטוי בקלות ולכן מתאים גם בבתי חולים ולסביבות נוספות בהם יש צורך בהקפדה על היגיינה.

בנוסף למגנים שצוינו, דיבור גם משווקת מגנים פופולריים נוספים כגון ה OtterBox Defender, במחירים אטרקטיביים. אם הוזמן מגן ספוגי כגון FoamTech, HDE, Big Grips, מומלץ להזמין מגן מסך ייעודי על מנת למנוע שריטות ופגיעות קלות במסך.

  • אחריות

ביטוח שבר והארכת אחריות חומרה לאייפד לשלוש שנים – מומלץ לבקש – בלשון משרד החינוך: "הרחבת אחריות לאייפד לשלוש שנים".

  • תמיכה של חברת דיבור – אם לא תבקשו ספציפית "תמיכה של דיבור", ייתכן שתקבלו תמיכה של חברה שאינה מכירה את הצרכים המיוחדים בתחום התת"ח ומה שנדרש מהתקנה עובדת של אייפד עם גריד לאייפד. חברת דיבור היא היחידה שנותנת תמיכה מקיפה לגריד לאייפד ולגריד 3.

כשמגיע האייפד, שימו לב שקיבלתם דף עם פרטי החשבונות שיצרנו עבור המשתמש ועם קוד התמיכה של דיבור (מתחיל ב S3 או S1).

  • חשבונות – לשימוש תקין בגריד לאייפד, חובה שיהיו בידכם פרטי הגישה וגישה רציפה לכל החשבונות ששימשו להגדרת האייפד וגריד לאייפד:
    • חשבון אפל ששימש להגדרת האייפד
    • חשבון סמרטבוקס – בו מוגדרים רישיונות הגריד לאייפד
    • חשבון דרופבוקס בו מאוכסנים תכני הגריד
    • חשבונות דוא"ל ששימשו להגדרות

כשמגיע האייפד – שימו לב שאתם מקבלים רישום מסודר של כל הפרטים הנ"ל. מומלץ לוודא שמה שכתוב בדף תואם לחשבון שרשום במכשיר – לאפל ID  ולחשבונות של הגריד, ושיש גישה לכל הנ"ל (נדרש כאשר שרוצים לערוך שינויים).

חלק ג – שימוש בגריד לאייפד במסלול חודשי

מי שטרם רכש רישיון לגריד לאייפד, ממתין לקבלת אייפד עם גריד או מעוניין להתנסות בגריד לאייפד, יכול להשתמש בגריד גם דרך מנוי או שכירות חודשית, ללא התחייבות. קיימים 2 מסלולים:

    1. מנוי חודשי דרך חנות האפליקציות. עולה כ 40 שקלים לחודש (חודש ראשון ללא עלות). כולל את הרישיון הבסיסי ללא החבילות.
    2. שכירות חודשים דרך חברת דיבור, עולה כ 110 שקלים. מסלול זה כולל את חבילת העברית או חבילת הערבית ושירות תמיכה.

ניתן גם להזמין אייפד עם גריד להתנסות של חצי שנה דרך עזר מציון: https://www.ami.org.il/augmentative-communication/about/formcommunicationdevice/

התחדשו וברוכים המצטרפים לקהילת משתמשי גריד!
שתהיה שנה מתוקה ונגישה.
אנחנו כאן לכל שאלה ובקשה.
צוות דיבור

  • טלפון לתמיכה: 077-2114010
  • אימייל: info@d-bur.com
  • פייסבוק: https://www.facebook.com/dburLTD
  • קבוצת הווטסאפ של הגריד: https://chat.whatsapp.com/FeGCDu7JN6UKcb7ED6ppLi0

לניווט במסמך: