מילים ראשונות

סדרת פעילויות אינטרקטיביות ומשעשעות לילדים הנמצאים בתחילת הדרך של רכישת שפה ותקשורת.

היישום מילים ראשונות חופשי לשימוש לכל משתמשי גריד 3.

לימוד המילים הראשונות

מילים ראשונות היא סדרת פעילויות לימודיות בגריד 3. הפעילויות האינטראקטיביות והמהנות מיועדות לתלמידים הנמצאים בשלבים הראשונים של רכישת שפה ומיומנויות תקשורת. אמיגו, הרובוט החביב מסייע לתלמידים להגיד את המילים הראשונות.

פעילויות אל-כשל משעשעות מקדמות את התלמיד לשימוש בתקשורת תומכת וחליפית (תת"ח). הפעילויות חושפות את התלמיד לסמלים, למילים כתובות ולאנימציות, ומעודדות אותו לשחק ולחקור את עולם השפה והתקשורת.

החבילה פותחה על בסיס ניסיון של שנים רבות ופותחה בשיתוף פעולה עם קלינאית התקשורת Andrea McGuinness. תרגום הפעילויות לעברית בוצע על ידי חברת דיבור. החבילה מיישמת טכניקות בסיסיות של רכישת שפה, כמו המחשה (מודלינג), בדרך חדשה בה ניתן להשתמש בבית ובכיתה. הורים, מורים ומטפלים יכולים ללוות את המשתמש בפעילות מהנה המקדמת אותו לשימוש בתקשורת.

מאפיינים עיקריים

  • חמש קבוצות של פעילויות.
  • המילים הראשוניות השכיחות ביותר בשימוש אצל ילדים.
  • הכרות ראשונית עם מילות ליבה.
  • הכרות ראשונית עם בניית מבעים.
  • מעל 200 אנימציות שונות.

למידת המילים הראשונות

ילדים שאינם מדברים זקוקים לאפשרות ללמוד ולהשתמש במילים הראשוניות כמו ילד מדבר. המילים והמבעים במילים ראשונות נבחרו על בסיס מחקרים שזיהו את המילים הראשוניות השכיחות ביותר בשימוש אצל ילדים.

תפיסה זו, יחד עם ניסיון שנצבר בעבודה עם ילדים הנמצאים בתחילת המסע לרכישת מיומנויות תקשורת, הביאה לפיתוח חבילת פעילויות משעשעת, המדרבנת את הילדים להתאמן ולהתקדם. החבילה כוללת מגוון פעילויות בסיסיות המתאימות לשלב משמעותי זה בתהליך של רכישת שפה ומיומנויות תקשורת.

דרך חדשה ללמידה

אוצר המילים במילים ראשונות נבחר בהתאם למילים הראשונות שילדים לומדים להגיד בתהליך ההתפתחות הרגיל. המילים שנבחרו כוללות אוצר מילים בסיסי שמופיע במערכות תת"ח טיפוסיות (מילים כמו עוד ומספיק) והן כוללות גם מילים אחרות שנמצאות בשימוש רב בפעילויות והתנסויות יום יומיות בגן ובכיתה.

בכל אחת מהפעילויות, אמיגו הרובוט החביב, מעודד ומסייע לילדים המשתמשים במילים ראשונות. כל מילה מוצגת על המסך יחד עם סמל ועל הילד לבחור באחת מהאפשרויות. לאחר בחירת אחת מהאפשרויות, המילה שנבחרה מושמעת ולאחר מכן אמיגו נכנס לפעולה ומדגים את המילה, המבע או ההוראה שניתנה לו.

חמש קבוצות של פעילויות

מילים ראשונות

המילים הראשונות הינן מילים שימושיות שקל להתחיל ללמוד אותן, מאחר וניתן להשתמש בהן בסיטואציות רבות לאורך היום. תלמידים שילמדו את המילים הראשונות ישמעו אותן פעמים רבות במהלך היום.

עוד מילים

סדרת פעילויות זו מבוססת על סדרת הפעילויות מילים הראשונות. מספר המילים בכל פעילות גדול יותר, ובדומה למילים הראשוניות שכבר נלמדו, פעילויות אלו מציגות שמות עצם ופעולות שימושיות ויום יומיות.

מילים מתארות

סדרת פעילויות זו עוסקת במילות תואר, במילות מיקום ברגשות ובדיעה. הפעילויות מלמדות מילים כמו מהר, לאט, גדול, קטן, בשקט ורועש.

שתי מילים

חיבור שתי מילים הוא השלב הבא בהתפתחות שפה. פעילויות אלו מאפשרות לתלמיד לבנות מבעים בן שתי מילים ולראות את אמיגו ממחיש את המשפט שנוצר. המשפטים מאורגנים מימין לשמאל. לדוגמא, ניתן לבחור במילה "שלום" ולהוסיף אחריה את המילה "אמא".

בשביל הכיף

סדרת פעילויות זו מכילה הוראות ובקשות לאמיגו. התלמיד שבוחר באחת מהאפשרויות אורה את אמיגו מבצע את ההוראה שקיבל. אמיגו יכול לעשות גם דברים מצחיקים!

למי זה מתאים?

מילים ראשונות מתאימות לשימוש עם כל תלמיד שאפשר להתקדם איתו מעבר לפעילויות סיבה ותוצאה ראשוניות ועם תלמידים הנמצאים בתחילת התהליך של רכישת שפה ויכולות תקשורת.

השימוש בפעילויות יסיע לתלמיד בלימוד סמלים, בחשיפה למילים כתובות ובבניית משפטים פשוטים ראשוניים.

נגישות

כיישום של גריד 3, ניתן להפעיל את מילים ראשונות באמצעות כל אמצעי הנגישות הנתמכים על ידי התוכנה – מגע, מתגים, מיקוד מבט ומצביעים אחרים. בפינה השמאלית העליונה של כל לוח יש תא מנוחה המאפשר לשותף לנטרל את אמצעי הנגישות. השותף יכול להראות לתלמיד את האפשרויות השונות בלוח ולתת לו זמן לסרוק את האפשרויות לפני שיבחר את אחת מהן.

הורדות קשורות

מדריך למשתמש – כולל הסברים על הפעילויות וצורת השימוש בהן. להורדה >>

לוחות להדפסה – עותק מוכן להדפסה של הפעילויות השונות. להורדה >>

גיליונות מעקב – טבלאות מוכנות המסייעות בניהול מעקב אחר התקדמות התלמיד. להורדה >>

 

למה המחשה (מודלינג) היא כל כך חשובה?

"המחשה (מודלינג) היא מרכיב מרכזי המסייע ברכישת תקשורת ושפה. אם לא היינו רואים אנשים אחרים מדברים ומשמיעים מילים, לא היינו יכולים ללמוד את השפה בעצמנו.

"ילדים גדלים כאשר הם מוקפים באנשים מדברים שמשמיעים מילים ומספקים רמזים על משמעות המילים. לדוגמא, להמחשת המילה "מכונית" לילד, אנחנו מחזיקים מכונית צעצוע או מצביעים על מכונית אמיתית ואומרים את המילה "מכונית" (או אוטו). אנחנו גם מדגימים איך אפשר להשתמש במילה הזו עם מילים אחרות "הנה מכונית אדומה", הנה מכונית גדולה" וכד'. כאשר הילד מתחיל להגיד את המילים בעצמו, אנחנו מאשרים ומחזקים את המשמעות של מה שהילד אמר. לדוגמא, אם הילד אומר "עוד" כשאנחנו נושפים בבועות סבון, נגיב על ידי נשיפה נוספת שתייצר עוד בועות.

"בדרך כלל אנחנו ממחישים לילד שפה מדוברת 12-18 חודשים לפני שאנחנו מצפים ממנו שיתחיל לדבר. כאשר מדובר בלימוד שפה על ידי משתמש תת"ח, ההמחשה (מודלינג) היא לא פחות חשובה ונדרשת! הדרך שבה אנשים לומדים כל שפה היא על ידי שמיעת המילים והמחשה של מה שהן אומרות. משתמשי תת"ח צעירים מתחילים בדרך כלל את התהליך על ידי חשיפה לסמלים עם מילה הכתובה לידם, ולכן עלינו להמחיש להם את הסמלים והמילים הללו בצורה משמעותית. סדרת הפעילויות מילים ראשונות מסייעת בהמחשת השפה, ומספקת לילד אפשרויות לשמוע את המילה, לראות את הסמל ולצפות באנימציה שממחישה את משמעות המילה או הביטוי."

Daisy Clay, קלינאית תקשורת ומומחית לטכנולוגיה מסייעת ב Smartbox Assistive Technology